Winkels die de kwaliteit van hun omgeving versterken, uitnodigend zijn voor publiek en ondernemers vrijheid bieden voor verkoop en advies
Bekijk het gehele projectEGM interieur heeft twee bijzondere paviljoens en een viertal winkels ontworpen en ingericht. De bloemenshop, cadeauwinkel, zorgwinkel, reiskliniek en het fitnesscentrum en patiƫntinformatiecentrum hebben elk een eigen plek gekregen in het openbaar toegankelijke deel van het Erasmus MC. Hiermee zijn de centrale promenade en de levendige plint buiten gereed gekomen.
De zelfstandige winkels passen binnen het beleid van het medisch centrum waarin in het publieke gebied meer ruimte is vrijgemaakt voor bezoekers, patiënten en medewerkers. Een plek voor ontspanning en informatie. De winkels zijn van buitenaf op straatniveau direct toegankelijk. Binnen sluiten de twee alzijdige en transparante paviljoens met hun vormgeving en materialisatie naadloos aan op die van het ziekenhuis. De zes verkoop- en adviespunten complementeren het totaal van zo’n 20 winkels en horecagelegenheden binnen het ziekenhuis.
De paviljoens bevinden zich in de Passage, de centrale promenade met hoofdreceptie, aan beide zijden van kunstwerk Duna. Dit kunstwerk met bijbehorend zitplateau fungeert als belangrijk ontmoetings- en oriëntatiepunt en is vanuit elke route direct zichtbaar gebleven. Met losstaande strategisch geplaatste schijven en veel glas zijn paviljoens gecreëerd die vanuit alle kanten aantrekkelijk ogen. Door in drie van de vier zijden glas te plaatsen lopen de zichtlijnen dwars door de winkel naar buiten toe, de Passage in en naar het kunstwerk. Tegelijkertijd biedt deze opzet de bloemen- en cadeauwinkel-ondernemers de vrijheid voor eigen invulling en reclame. De paviljoens hebben bewust geen plafond. Door het dak van de Passage heeft de zon vrij spel op klanten en is het ritme van de dag tot in de winkel voelbaar. Met bamboe, stuc, betonlook bekleding en antraciet grijze dakranden verhouden de paviljoens zich perfect tot de aanwezige materialisatie in de publieksgebieden. Zo ontstaat een rustgevend geheel en versterken ze de welkome, eenduidige uitstraling van het medisch centrum.
Fitnesscentrum High Five is een sportcentrum voor organisaties en is opgenomen in de buiten gelegen plint met winkels en horeca. Hier richt het centrum zich speciaal op de medewerkers van Erasmus MC met een eigen entree direct vanuit het ziekenhuis. Het interieur is sportief en robuust. Zichtbare leidingen en luchtbehandeling aan het plafond hebben een fel blauwe akoestisch coating gekregen en geven de ruimte een stoere industriële uitstraling.
Zorgwinkel Cruc is een landelijke winkelketen met zorghulpmiddelen voor patiënten. Met veel binnentredend daglicht, een bescheiden kleurenpalet en compacte verkoop- en zitmeubels is veel bruikbare displayruimte gecreëerd. Het rondhoekige verkoopmeubel sluit met zijn vorm aan op de huisstijl van het ziekenhuis, terwijl de kleurstellingen de eigen identiteit van de keten laat zien. Met duurzaam lokaal gerecyclede skateboards zijn kleurrijke displaykasten ontworpen die de witte omgeving speels breken. De nieuw ontworpen frisse inrichting is een groot succes voor de keten die inmiddels EGM interieur heeft gevraagd ook andere Cruc zorgwinkels in te richten.
Patiëntinformatiecentrum Oncologie is onderdeel van het Erasmus MC. Kanker is de meest voorkomende ziekte in Nederland, en een informatiepunt als PATIO is daarom extra gewenst. De huiselijke en warme plek biedt ruimtes om te ontdekken, ontmoeten, ontzorgen en ontspannen. Het inloophuis is ingericht met natuurlijk hout, warme rode kleuren en herkenbare meubels. De zithoek is ingericht als woonkamer met TV, spelcomputer, (lounge)meubels en planten. Daarachter ligt een spreek- en werkkamer waar rust heerst privégesprekken plaatsvinden. In de wand van deze kamer is een rariteitenkabinet opgenomen. Dierbare boodschappen, knuffels en tekeningen krijgen hier een speciaal plekje en persoonlijke aandacht. Achterin staat een lange tafel voor (groeps)gesprekken en ontspannende workshops. Privacy staat centraal in PATIO, dus ook dit gedeelte is af te scheiden met een geluiddempend, kleurrijk gordijn dat past in de huiselijke setting.
De Travel Clinic is de reis- en vaccinatiepoli van Rotterdam en omstreken. De inrichting sluit aan op het reiskarakter van bezoekers, met onder meer een ingefreesde wereldkaart op het receptiemeubel. Dat markante, houten meubel organiseert de ruimte met entree, wachten, bespreken en behandeling. Samen met de losstaande houten meubels vormt het een eenheid in de kliniek.
Beeld: Rob van Esch