Een prominent deel van herenmodezaak Gentlemen Mode was toe aan een nieuw en fris uiterlijk. De wens voor het nieuwe interieur was een boetiek-achtige sfeer met genoeg capaciteit voor de wisselende collecties.
In het historische centrum van Oud-Beijerland ligt kledingzaak Gentlemen Mode. In 2002 mocht EGM de complete verbouwing van de herenmodezaak verzorgen, waarbij meerdere panden zijn samengevoegd tot een open en lichte ruimte. Nu was het voorste deel van de winkel toe aan een nieuw en fris uiterlijk. Dit winkelgedeelte kent vanaf de winkelstraat een prominente zichtlocatie. Deze kans is dan ook aangegrepen om het imago van de winkel op krachtige wijze zichtbaar en tastbaar te maken. De wens vanuit de opdrachtgever voor het interieur was een boetiek-achtige sfeer met genoeg capaciteit voor de wisselende collecties. EGM interieur vertaalde deze wens naar een nieuwe inrichting met gelaagdheid en voldoende ruimte voor een riante en luxe presentatie.
Gentlemen Mode is een modezaak in het hogere segment. Een hoogwaardige presentatie van de kledingcollecties, die elk seizoen wisselen, sluit hierbij aan. In het nieuwe ontwerp is alles erop gericht om de kleding zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Door de warme kleuren vormt het interieur een canvas dat dient als neutrale basis voor de kleding en accessoires. Bijzonder opvallend qua presentatie zijn de ‘zero gravity’ schoenplatforms in de open kasten middenin de winkel. De ingebouwde elektromagneet maakt het mogelijk dat de platforms op hun plaats zweven en kunnen draaien. Ook de paspoppen in de etalage staan niet stil maar draaien langzaam rond waardoor de verschillende looks zowel vanaf buiten als vanuit binnen goed zichtbaar zijn.
Door ruimte te laten tussen kader en muur vallen de gebruikte materialen nog beter op
Jeroen de Bruijn, interieurarchitect bij EGM interieur
Onderscheidend aan Gentlemen Mode en haar personeel is de persoonlijke aandacht voor iedere klant. Deze aandacht zit dan ook verankerd in het ontwerp van het interieur. Zo hebben de losse elementen in het interieur afgeronde vormen, waarmee de doorloop in de winkel vergemakkelijkt is. In de wandpresentaties zijn ruimtes opgenomen voor klanten om kleding tussentijds weg te hangen of leggen. Deze ‘personal shopping box’ biedt de klant de service om een tijdelijke reservering te maken en kledingcombinaties rustig te bekijken.
Om de presentatie extra uniek te maken, is er gekozen voor het gebruik van herkenbare materialen. Alle nieuwe meubels zijn gemaakt van essen fineer. De muurkasten bestaan uit een kader van geanodiseerd aluminium, waardoor de structuur van het materiaal zichtbaar blijft. De achterwanden van de kasten zijn gemaakt van HI-MACS gekleurd met een keramisch granulaat. Om de overgang van het ene naar het andere materiaal te verbijzonderen, is er een kleine ruimte gelaten tussen kader en muur. Een opvallende keramische vloer met natuursteenlook geeft het interieur haar unieke uitstraling.
De compacte ruimte van dit winkelgedeelte is optimaal benut door te spelen met diepte. De rij van vijf kolommen in het midden van de winkel, waarvan één dragend, brengen gelaagdheid en ordening aan in het interieur. In de hoogte zorgen lichtringen, deels verwerkt in het plafond en deels pendelend op verschillende hoogtes, voor meer gevoel van ruimtelijkheid. Ook dankzij de flexibele indeling van de nieuwe wandpresentaties wordt de ruimte optimaal benut. De leg- en presentatieplanken kunnen eenvoudig uitgenomen en verplaatst worden, waardoor de inrichting van de winkel mee kan wisselen met de collecties. De uitneembare planken zijn elk voorzien van ledverlichting die aangaat bij het bevestigen in de kast. Daardoor is ook het lichtplan flexibel en optimaal afgestemd op wisselende presentaties.
Fotografie: Stijn Poelstra