Een hybride gebouw waar wonen, werken en ontmoeten samenkomen. De mix van verschillende bewonerstypen zorgt voor een bruisende, levendige plek met veel groen en buitenruimten
Het ontwerp voor De Vrijheidsplaats gaat over stedenbouwkundige inpassing, haalbaarheid en ontwerp van het gebouw. Het is een complex van twee woontorens op een van de meest uitdagende bouwlocaties van de stad. In een team van experts is EGM architecten samen met het bouwteam, Kondor Wessels Vastgoed, Amvest, Heijmans, Rietveld Architects, Powered by EGM, Boom landscape en Boele & Van Eesteren, de uitdaging aangegaan. De Vrijheidsplaats ligt over de verdiepte Utrechtsebaan en is een uiterst dynamische plek. Om op deze locatie te kunnen wonen en werken zal van de open verdiepte Utrechtsebaan een gedeeltelijke tunnel gemaakt moeten worden. Bouwen over de drukke verkeersader brengt een enorm technische uitdaging met zich mee. De fysieke barrière die de Utrechtse baan nu vormt verandert in een groene woonomgeving die binnenstad met Bezuidenhout verbindt.
Om de toekomstige groei van de stad Den Haag en het Central Innovation District (CID) op te vangen staat de gemeente voor een groei- en verdichtingsvraag. Het CID is het bruisende economische hart van de stad. Het ligt als knooppunt tussen en rondom de drie belangrijkste intercity stations Centraal station, Holland Spoor en Laan van NOI. Door de ligging van De Vrijheidsplaats kan een autovrije omgeving die uitnodigt tot fietsen en wandelen worden gemaakt. Het nieuw ontworpen park krijgt een verbindende wandel- en fietsroute, terwijl bewoners gebruik kunnen maken van deelauto’s en een stalling voor 1.000 fietsen. Het plan zet volledig in op het creëren van een gezond en groen gebied. De Vrijheidsplaats biedt mooie kansen voor de stadbewoners van Den Haag en levert hier een bijdrage aan met 450 woningen en commerciële voorzieningen. EGM heeft het complexe bouwen boven de tunnel opgelost. Door de woontorens letterlijk over de Utrechtse Baan te ontwerpen kan een lang gekoesterde wens, om deze barrière in de stad te overbruggen en de snelweg te onttrekken aan het zicht, worden ingevuld. In het ontwerp is rekening gehouden met de mogelijkheid de hele Utrechtsebaan dicht te leggen als groene as. Hiermee ontstaat een groen dakpark in de binnenstad die het Centrum met Bezuidenhout verbindt.
De Vrijheidsplaats is een hybride gebouw met een multifunctionele plint en daarboven twee woontorens van 70 meter hoog. De publieke begane grond en eerste verdieping zijn transparant, open en vriendelijk en zijn de huiskamer van de woontorens. Er is ruimte voor horeca, kantoren, werkplekken en stalling van (deel)fietsen. De woontorens bestaan uit 450 huurwoningen tussen 40 en 100 m² en shortstay. Door de variëteit van woningtypen, zowel sociaal als middensegment huur, ontstaat een grote diversiteit aan bewoners, en een dynamische en levendige plek.
De gevel is bekleed met natuursteen en weerspiegelt de kleuren van de stad. De hoofdkleur sluit aan bij het stedelijke Centrum en het stationsgebied terwijl de natuursteen aders aansluiten bij de metselwerkpanden van Bezuidenhout. De geanodiseerde aluminium kozijnen goud van kleur. De verticale verdeling van de gevel benadrukt de hoogbouw. Door de combinatie van kleuren en materialen past De Vrijheidsplaats in zijn omgeving en heeft het een menselijk, chique en bijna koninklijk karakter. De grote glaspartijen in de plint zijn uitnodigend en laten het bruisende leven, licht en de dynamiek zien.
Rond en op het gebouw worden gemeenschappelijke hoogwaardige tuinen gemaakt. Bij het ontwerpen van het groen is rekening gehouden met het zeeklimaat van Den Haag. Zoute wind en droge grond geven bomen vaak een ongewone en interessante vorm, ze maken het park extra bijzonder. De daktuin tussen de torens is open voor bewoners en nodigt uit tot ontmoeten en gebruiken. Zo wordt een plek waar de auto domineert getransformeerd tot een gezonde en vriendelijke plek in de binnenstad van Den Haag.
Snackcar de Vrijheid, beroemd in Den Haag en ver daarbuiten bij ministers, voetballers taxichauffeurs, stappers, artiesten, portiers en klanten van nachtzaken. De stadslegende luidt dat de inmiddels overleden eigenaar Joop van Brugge, na zijn vrijlating uit de gevangeins, zijn leven wilde beteren een snackcar begon. Hij noemde die ‘De Vrijheid’. In werkelijkheid is De Vrijheid vernoemd naar de plek waar op dat moment helemaal niets was, een vrije plek. Projectlocatie De Vrijheidsplaats is naar deze beroemde, snackcar vernoemd.