Een nieuwe entree, meer ruimte voor extra gates en horeca, een nieuwe bagagekelder en een extra bagageband in de nieuwe aankomsthal
Eindhoven Airport start eind 2024 met de bouw van de uitbreiding van de terminal. Het ontwerp hiervoor is gemaakt door het team bestaande uit EGM architecten, Iv en Peutz. De terminal wordt gasloos, wekt eigen energie op en krijgt houten kolommen. De uitbreiding is nodig om de huidige passagiersaantallen prettig te kunnen ontvangen.
De terminal wordt uitgebreid omdat de huidige terminal te klein is geworden voor de huidige passagiersaantallen. De huidige terminal is gebouwd voor zo'n 5 miljoen passagiers. In 2023 maakten zo'n 6,8 miljoen passagiers gebruik van de luchthaven. Ook dit jaar verwacht Eindhoven Airport een passagiersaantal op dit niveau.
Volgens de plannen wordt de huidige terminal aan luchtzijde (na de security check) met circa 10.000 vierkante meter vergroot. Aan landzijde (voor de security check) wordt de terminal met 2.000 vierkante meter uitgebreid. Hier komt ook de kenmerkende nieuwe entree. Er komt ook een nieuwe bagagehal met ondergrondse bagagekelder. De uitgebreide terminal biedt meer ruimte voor (extra) gates. Ook het non-Schengengebied wordt verruimd. Verder ontstaat meer ruimte voor horeca. De uitbreiding komt op de begane grond, de eerste verdieping en ondergronds. De bagagekelder meet straks 2.600 vierkante meter; de toevoeging hiervan zorgt ervoor dat bagage sneller en efficiënter kan worden verwerkt. De uitbreiding zorgt voor meer comfort voor reizigers en medewerkers omdat er meer ruimte is voor afhandelingsprocessen en services.
In de uitbreiding zijn de meest actuele ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid verwerkt. Zo worden materialen hergebruikt, bijvoorbeeld de geveldelen uit de bestaande terminal. De constructie aan de luchtzijde bestaat uit duurzaam hout en na de uitbreiding is de terminal volledig gasloos. Er wordt voor het verwarmen en koelen van het gebouw straks gebruik gemaakt van twee warmte-koude-opslaginstallaties. Een daarvan wordt aangelegd in de uitbreiding van de terminal.
Op het dak van de uitbreiding van de terminal komen bijna 1.100 zonnepanelen. Daarmee wordt straks jaarlijks ongeveer 363.500 kilowattuur energie opgewekt, dat is circa 40% van het energieverbruik in het nieuwe gedeelte van de terminal. Een deel van het dak wordt voorzien van sedumbeplanting. Dit draagt bij aan wateropvang en isolatie van de terminal. In de kelder komt een waterbassin waar het hemelwater wordt opgevangen. Dat water wordt gebruikt voor de toiletten in de uitbreiding. Het ontwerp wordt zo vormgegeven dat in de toekomst materialen eenvoudig hergebruikt kunnen worden. Bijna al het materieel dat tijdens de bouw wordt ingezet, zal elektrisch zijn. In de buitenruimte, op het voorplein, komt veel groen. Dit is net zoals in de huidige situatie naar ontwerp van MTD landschapsarchitecten.
De totale realisatie van de uitbreiding bedraagt ca. 2,5 jaar. In de zomer van 2024 is de bouwvoorbereiding begonnen en in november 2024 de daadwerkelijke bouw. Tijdens de bouw vinden er ook grootschalige werkzaamheden plaats aan de start- en landingsbaan. Hierdoor zal het vliegveld van februari tot en met juni 2027 gesloten zijn. De nieuwe terminal wordt in de zomer van 2027 ingebruik genomen.
EGM architecten: Roemer Pierik, Arno van Schaik, Vincent Ketting, Zita Balajti, Pieter Korstanje, Ádám Petróczki, Arie Meijboom, Darko Andric, Emiel Hofman, Ferri Szabó, Frank van Soest, Frank Wapenaar, Gijs Raggers, Hans de Man, Ines Anic, John Bothof, Leo Visser, Michal Siupik, Peter van Ek, Sjoerd Verboom, Stefan de Kruijf, Toon van Bokstel, Yannick Hoogstrate
Samenwerking: Iv, Peutz