Column: Interactive VR

BIGnieuws april-mei 2019

Gebouwontwerpen worden gemodelleerd in 3D en het produceren van 360-beelden is niet zo ingewikkeld meer. Het bekijken van 360-graden beelden op een tablet of via een smartphone of een Oculus Go is dan ook al redelijk gemeengoed. Maar bij 360-beelden krijgt een opdrachtgever niet altijd een compleet en goed ruimtelijk beeld van het ontwerp. Want de standpunten en ook de beelden zijn van tevoren vastgelegd.

Voor een betere beleving en meer bewegingsvrijheid voor onze opdrachtgevers komt interactive VR om de hoek kijken. Want interactive VR kan meer bieden dan alleen het kijken in 3D, zoals ook het gebruiken van de ruimte, dus lopen, bukken en dichterbij kijken, maar ook objecten verplaatsen of bedienen van knoppen. Ook kunnen er nog andere dingen gebeuren, zoals geluid, extra info tonen of je kunt selecties maken uit kleuren, materialen e.d. Feitelijk gamingtechniek die we serieus inzetten bij onze projecten.

Interactive VR maakt het voor opdrachtgevers mogelijk om in het ontwerp van de architect te stappen en zich onder te dompelen in hun eigen nieuwe gebouw, nog voordat het gerealiseerd is.

Daarom kijken we wat zinvol is om als interactie toe te voegen aan een bouwkundig VR-model. Denk aan (schuif)deuren open/dicht, verlichting aan/uit, koelkast open/dicht, verpleegbed verplaatsen, gordijnen open/dicht, intercom bedienen enz. Door die extra elementen neemt de beleving toe en kan ook een ruimtelijke oplossing vanuit verschillende rollen en scenario’s ervaren worden (usability test). Het gebruik van bepaalde interacties kan daarbij per project verschillen. Denk bij een ziekenhuis aan een verpleegkundige en patiënt (in bed), bij een stadskantoor aan een baliemedewerker en een bezoeker in een rolstoel of aan het beoordelen van het uitzicht vanuit de woonkamer in een toekomstig penthouse.

 

VR wordt steeds realistischer…

 

Bernard Loose

manager ICT, Powered by

 

2019.03.01