Een kantoor dat aansluit op de duurzame groeiambities van een wereldwijde marktleider
Het hoofdkantoor voor The Magnum Ice Cream Company, de nieuwe internationale ijsjesmaker die voortkomt uit Unilever, is gevestigd in een karakteristiek gebouw aan de levendige Reguliersdwarsstraat in Amsterdam. Voor deze marktleider ontwierp EGM interieur een duurzame kantooromgeving die de Playful Seriousness-identiteit — speels én professioneel — tastbaar maakt.
De overgang naar zelfstandigheid betekend meer dan alleen een nieuw logo. The Magnum Ice Cream Company (TMICC) stond voor de uitdaging om een eigen identiteit te ontwikkelen, inclusief bijpassende werkomgeving. EGM interieur creëerde, samen met TMICC, CBRE en Sunhouse Creative, een flexibel ontwerp dat meebeweegt met de groei en ambities van het merk. In het bestaande kantoorpand aan de Reguliersdwarsstraat, voorheen gehuurd door Booking.com, is vanuit die identiteit een kleurrijke, uitnodigende en merkgedreven werkomgeving ontstaan. In die inspirerende omgeving is het fun om te werken bij een serieus bedrijf.
Samen met TMICC is de nieuwe merkidentiteit vormgegeven: een krachtige basis met ruimte voor speelsheid. De wereldwijde uitstraling van het hoofdmerk Magnum en de karaktervolle submerken, zoals Cornetto, Carte d’Or en Hertog in Nederland, kregen daarbij volop aandacht. TMICC vormt de stevige ruggengraat, terwijl de rijke variatie aan ijssmaken het speelse thema levert, vertaald naar een kleurrijk palet. Deze levendige kleuren zijn met zorg door het interieur verweven, als knipoog naar de onweerstaanbare beleving van een ijsje — fris, uitnodigend en doordacht.
De branding komt ook terug in de speelse en herkenbare vormtaal. Zo zijn met de karakteristieke vloeiende vorm van een ijsstokje lamellen voor tussenwanden gemaakt, volgen plafondarmaturen het ijs-swirl-patroon en is de swirl ook terug te zien in zwierige grafische prints op de (glazen)wanden. Het zijn details als deze die het vakmanschap versterken en het interieur een unieke, herkenbare uitstraling geven. In alles vertegenwoordigt het interieur de waarden van de vele brands van TMICC.
Het nieuwe hoofdkantoor stimuleert interactie en samenwerking. Essentieel, want bij TMICC werkt een cultureel diverse en internationale groep medewerkers. In het ontwerp is dan ook veel aandacht besteed aan de behoeften en wensen van die mensen. Voor hen is een levendig, inspirerend interieur gecreëerd met hybride werkplekken, concentratiezones, conferentiezalen, break-out rooms en informele overleggebieden. Het versterkt een gezonde, productieve werkomgeving waarin iedereen zich comfortabel voelt en optimaal kan presteren. Mensen vinden het leuk om naar kantoor te komen en hier te werken.
In het nieuwe hoofdkantoor heeft het Experience Centre een centrale plek gekregen. In deze inspirerende omgeving worden ideeën geboren, nieuwe smaken getest en belevenissen gedeeld. De kracht van het merk is hier maximaal voelbaar. Het centrum beschikt over een Creative Kitchen, Tasting Labs en interactieve demonstratieruimten. Bezoekers, zoals retailers en concessiehouders, maken hier kennis met nieuwe ijsvarianten, volgen workshops wonen demonstraties bij. Ook zijn er aparte ruimtes om real-life verkoopopstellingen te testen. Het Experience Centre is daarmee hét visitekaartje van de ijsmaker.
Duurzaamheid is hier niet een toevoeging, maar een integraal onderdeel van het ontwerp. De 10 R’en van circulariteit zijn hiervoor een praktische leidraad. Principes als Rethink, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish en Remanufacture zijn in veel ontwerpkeuzes terug te vinden. Zo is bestaand vast meubilair dat op locatie was achtergebleven – zoals pantry’s en de uitgiftebalie – behouden en opgefrist met een nieuwe toplaag. Kasten uit de vorige Unilever-locatie kregen een tweede leven na een grondige opknapbeurt. Ook stoelen zijn hergebruikt en opnieuw gestoffeerd, en een deel van de verlichting is zorgvuldig hersteld en overgeplaatst. Elke hergebruikte component draagt bij aan een nieuwe interieur dat minder belastend is voor het milieu.
Het interieur van het nieuwe hoofdkantoor is volledig demontabel en daardoor flexibel indeelbaar. Hierdoor kunnen ruimtes eenvoudig worden aangepast aan veranderende behoeften, groei of nieuwe vormen van samenwerken. Die flexibiliteit maakt het kantoor niet alleen praktisch, maar ook duurzaam in gebruik. Tegelijkertijd stimuleert het kantoor een gezonde levensstijl. Dat gebeurt door de slimme inrichting met comfortabele ontmoetingsplekken, gevarieerd meubilair voor verschillende werkstijlen, rust- en concentratiezones én ontspanningsmogelijkheden zoals op een zonnig dakterras voor een vitale werkdag.
Het resultaat bewijst dat Playful Seriousness meer is dan een motto – het is voelbaar in elke ruimte. In het nieuw hoofdkantoor gaan inspiratie, plezier, flexibiliteit en welzijn hand in hand samen voor een werkomgeving die actief bijdraagt aan het succes van de ijsjesmaker.
EGM architecten / EGM interieur: Daniël van den Berg, Vincent Ketting, Jan Paul de Ridder, Avelien Thoben, Ádám Petróczki, Georgia Ryan, Jordy van Driel, Michal Siupik, Mieke Salden, Nelleke Minten
Samenwerking: The Magnum Ice Cream Company, CBRE, Sunhouse Creative, Verwol, Vijverborgh
Fotografie: Daria Scagliola + Stijn Brakkee