Fontys Nexus Hogeschool Eindhoven

Van laboratoriumgebouw naar inspirerende, uitnodigende en toekomstbestendige leeromgeving

Transformatie voormalig labgebouw TNO naar flexibel onderwijs- en onderzoeksgebouw

Het vernieuwde gebouw is in alle opzichten klaar voor een toekomst waarin technologie een hoofdrol speelt. Een uitdagende en inspirerende omgeving voor studenten en medewerkers om te studeren en te onderzoeken.

1 / 12

2 / 12

3 / 12

4 / 12

5 / 12

6 / 12

7 / 12

8 / 12

9 / 12

10 / 12

11 / 12

12 / 12

X

Fontys Nexus Hogeschool Eindhoven

Flexibel onderwijs- en onderzoeksgebouw voor technologieopleidingen

Op de campus van de TU/e in Eindhoven is een voormalig labgebouw van TNO door een vijftal rake ingrepen getransformeerd tot een flexibel, duurzaam en hoogwaardig onderwijsgebouw met een herkenbare en eigen identiteit. Van lange gangen met labs en kantoren naar een open omgeving voor 2500 studenten. Focus binnen de herontwikkeling ligt op het creƫren van een inspirerende, uitnodigende en toekomstbestendige leeromgeving.

In 2019 verhuizen de technologieopleidingen van Fontys Hogeschool Eindhoven naar de campus van de TU/e. Om dit te faciliteren is een voormalige labgebouw op de campus van de technische universiteit getransformeerd tot een nieuw onderwijsgebouw dat in alle opzichten uitgerust is voor de toekomst. De vernieuwbouw richt zich op het realiseren van een flexibel onderwijsgebouw, dat een grote diversiteit aan onderwijsconcepten en onderwijsvormen kan faciliteren.

 

Aanpasbare en toekomstbestendige transformatie met verborgen kwaliteiten

Het ontwerp wordt gekenmerkt door een aantal karakteristieke architectonische ingrepen, waardoor het oorspronkelijk sobere, doelmatige gebouw een duidelijk herkenbare en geheel eigen identiteit krijgt. Vanwege de opbouw in robuuste en hoogwaardige materialen herbergde het gebouw al een technische sfeer. Door hergebruik van materialen en opwaarderen van de bestaande infrastructuur middels deze karakteristieke architectonische ingrepen, worden de verborgen kwaliteiten naar boven gehaald en laten ze de volle potentie van het gebouw zien.

 

Souterrain als spil

Op voorhand leek het gebouw van 30.000 m² te klein voor de drie opleidingen Engineering & Automotive, Toegepaste Natuurwetenschappen en Bedrijfsmanagement, Educatie & Techniek. Maar door een nauwkeurige analyse naar de ruimtelijke potenties, ontstond de oplossing om het donkere souterrain te veranderen naar een open werkruimte vol licht, lucht en ruimte.  Door grote gaten te zagen in de begane grond en in het dak, valt het licht rijkelijk naar binnen en is de werkplaats de spil rondom het Engineering & Automotive onderwijs. De studenten bevinden zich nu letterlijk tussen de auto’s en de techniek.

 

Atrium met Zweinstein trappen als plaats voor ontmoeting en interactie

Meest in het oog springend is het nieuwe atrium in het hart van het gebouw. Het atrium is door een aantal Zweinstein-achtige trappen getransformeerd tot het dynamische hart van het onderwijsgebouw. Voorheen was het atrium een lege ruimte, maar nu biedt het een plek voor ontmoeting en interactie. Warm, dynamisch en uitnodigend. De verschillende opleidingen worden langs deze belevingsroute geëtaleerd; het visitekaartje van Fontys Nexus. Een inspirerende plek waar bezoekers, studenten en docenten elkaar treffen.

Dit gebouw, deze stad, deze regio is het beste wat ons kan overkomen

Maarten van Andel, directeur Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen

 

Duurzame verdeling en hergebruik van materialen

De hoge diversiteit aan onderwijsconcepten wordt gefaciliteerd door de verdeling van de opleidingen over de verdiepingen. Automotive in het souterrain, Engineering op de begane grond, labs voor Toegepaste Natuurwetenschappen op de tweede verdieping en Bedrijfsmanagement op de bovenverdieping. De eerste verdieping fungeert als gemeenschappelijke laag waar toekomstige wijzigingen tussen de opleidingen worden opgevangen. De verschillende leerpleinen zijn met elkaar verbonden door een zwart stalen frame, dat in het hele gebouw op strategische plekken terugkomt. Door deze infrastructuur en door het hergebruik van materialen, slimme klimaatsystemen en waterbesparende voorzieningen is het onderwijsgebouw duurzaam en hoogwaardig.

 

Gekoppeld techniekonderwijs

De hoofdentree is onderdeel gemaakt van de gemeenschappelijke laag. Door deze van de begane grond naar de eerste verdieping te verplaatsen, komt men centraal binnen tussen de verschillende techniekopleidingen. Op stedenbouwkundig niveau wordt zodoende het onderwijs van Fontys Nexus zichtbaar gekoppeld aan de onderwijsgebouwen van de TU/e.

 

Uitzicht over Brainport

Als sluitstuk van de transformatie is de installatieverdieping ingezet als decor voor een unieke onderwijsomgeving. Met exclusieve onderwijsruimten zoals de collegezaal is dit, met uitzicht over Brainport Eindhoven, de perfecte plek om te fantaseren over creatie en innovatie.

 

Engineer & Build

Het project wordt gerealiseerd binnen het Engineer & Build team Build2Learn, dat gevormd wordt door de bouwcombinatie Heerkens van Bavel en Berghege. Het ontwerp is een verdere uitwerking van het door Fontys en architecten|en|en opgestelde VO.

 

Fotografie: BASEPHOTOGRAFIE

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op!