Ikazia ziekenhuis winnaar Nationale Zorgprijs

Ikazia uitgeroepen tot het meest patiƫntvriendelijke ziekenhuis van Nederland

Tijdens het Nationaal Congres Gezondheidszorg is het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam uitgeroepen tot het meest patiƫntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. Het ziekenhuis wint daarmee de Nationale Zorgjaarprijs.

De Nationale Zorgprijs komt tot stand op basis van beoordelingen op ZorgkaartNederland.nl, een site waarop consumenten zorgaanbieders kunnen beoordelen. Patiënten gaven het Ikazia Ziekenhuis vooral hoge waarderingen voor de deskundigheid en het feit dat zij op hun gemak worden gesteld. De prijs werd overhandigd door Wilna Wind, algemeen directeur van patiëntenfederatie NPCF, een van de initiatiefnemers van ZorgkaartNederland. Alle ziekenhuizen met meer dan 100 waarderingen op ZorgkaartNederland.nl dongen mee naar de titel.

 

Om te komen tot de uiteindelijke ranking van een top 50 is onder andere gekeken naar het gemiddelde cijfer dat mensen gaven. Om de patiëntvriendelijkheid van een ziekenhuis te bepalen werd er beoordeeld opde volgende zes onderdelen: afspraken, accommodatie, medewerkers, luisteren, informatie, behandeling.

 

Tevreden patiënt

Zowel de beoordelingen voor het ziekenhuis zelf als voor de artsen die er werken zijn meegeteld. “Het blijkt dat patiënten naast de medische behandeling ook de manier waarop ze worden benaderd en worden geïnformeerd zeer belangrijk vinden”, aldus Wilma Wind. Zij verwacht dan ook dat de prijs een belangrijke impuls zal zijn voor ziekenhuizen om nog meer aandacht te schenken aan deze items. "Mensen hebben een mening over kwaliteit en willen dat delen. We zijn met ZorgkaartNederland een kleine drie jaar onderweg, en hebben tot nu toe vier miljoen unieke bezoekers. Mensen gaan op zoek naar informatie en er is grote behoefte aan openheid in de zorg. Daar is nog steeds niet echt sprake van. Dokters weten van elkaar precies door wie ze geholpen willen worden, maar patiënten hebben die informatie niet. Dat moet veranderen. Je moet als patiënt toegang hebben tot voldoende informatie om de dokter te vinden die het beste bij je past. Met ZorgkaartNederland hebben we een begin gemaakt maar er moet nog veel gebeuren."